Lista aktualności Lista aktualności

Międzynarodowy Dzień Lasów

Uczniowie z Sierakowskiego Zespołu Szkół mieli okazję podzielić się z nami swoimi spostrzeżeniami na temat lasu i pracy leśnika. Rozmawialiśmy z młodzieżą o cyklu życia lasu i jego wielorakich funkcjach.

Przedłużająca się zima zmusiła nas do przełożenia obserwacji budzącej się do życia przyrody w lesie. Postanowiliśmy jednak wykorzystać Międzynarodowy Dzień Lasów i jako przygotowanie do zajęć w terenie spotkać się z młodzieżą w szkole. Nie tylko po to by o lesie mówić, ale przede wszystkim by usłyszeć i dowiedzieć się jak młodzież postrzega las i miejsce człowieka w leśnym środowisku.
Tematem zajęć w klasie II Gimnazjum były zimowe i wiosenne prace w lesie oraz cykl życia lasu. Zbiór i produkcję nasion i sadzonek gimnazjaliści obejrzeli na filmie pt. „Zanim powstanie las".
Z uczniami klasy II LO przeprowadziliśmy „burzę mózgów" na temat leśnictwa wielofunkcyjnego i zrównoważonej gospodarki leśnej. Licealiści wykazali nadzwyczajną aktywność wskazując na niezliczone funkcje lasu. Nie było też trudności w przekonaniu młodych ludzi, że Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, realizując cele i zasady gospodarki leśnej zapisane w ustawie o lasach, prawidłowo gospodaruje zasobami przyrody. Uczniowie zostali zapoznani z celami funkcjonowania Leśnego Kompleksu Promocyjnego „Puszcza Notecka". Jako podsumowanie zajęć obejrzeli film pt. „Funkcje lasu". W dyskusji zadawali bardzo ambitne pytania dot. m.in. struktury własnościowej lasów, zasad finansowania i statusu prawnego PGL LP.
Cieszy nas wysoka świadomość ekologiczna, wiedza o leśnym środowisku i zrozumienie oraz akceptacja sierakowskiej młodzieży wobec działań leśników. Wynika to nie tylko z bliskości lasu,  ale także z zaangażowania nauczycieli w edukację ekologiczną. Jeszcze większą satysfakcją i radością dla edukatora jest dobry kontakt i bardzo aktywny udział młodzieży w zajęciach.
Poniżej kilka zasad racjonalnej gospodarki leśnej, które licealiści samodzielnie sformułowli w kartach pracy oraz wspólne zdjęcie „przy tablicy".

  • Sadzimy więcej drzew niż wycinamy (Sylwia Judek, Daria Kaczmarek);
  • Wprowadzamy nowe technologie, które są przyjazne dla środowiska (maszyny specjalistyczne)(Agata Wylegała, Dominika Olejniczak);
  • Przekazujemy część środków na badania naukowe (Sławomir Janiak, Daria Modrzewska);
  • Objęcie ochroną siedlisk zagrożonych wyginięciem gatunków roślin i zwierząt (Grzegorz Demski, Grzegorz Stępień, Przemysław Szaja).